نوع عیب | علت خرابی |
---|---|
روشن نشدن خودرو | 1 – سوئیچ اینرسی : ممکن است دراثر ضربه شدید به خودرو ( مانند دست انداز) عمل کرده باشد. 2 – سنسور دورموتور ممکن است خراب باشد یا براده به نوک آن چسبیده باشد. 3 – پمپ بنزین ( فیوز – سیم کشی – پمپ بنزین ) 4 – رله اصلی دوبل : دراین حالت چراغ چک پشت آمپر نداریم . ولی اگر رله بنزین ایراد داشته باشد چراغ چک داریم 5 – گیرکردن شافت استپر موتور 6 – با دیاگ چک شود دمای آب چند درجه است ( مثلاً اگر 40- یا 215+ را نشان دهد فشنگی آب یا سیم کشی ایراد دارد 7 – در خودروهای پیکان وRD سنسورMAP 8 – باتری 9 – قطع شدن تغذیهECU : دراین حالت نیز چراغ چک پشت آمپر خاموش است . باتوجه به نقشه ، مسیر ولتاژ 12 ولت و سوئیچ باز را چک کنید . 10 – خرابیECU : به عنوان مثال اگر چراغ چک نداشته باشیم ممکن است آی سی رگولاتور یا رله دبل خراب باشد . |
خودرو درهنگام صبح با استارت زیاد روشن میشود اگر زیاد گاز داده شود خاموش میشود | 1 – سنسور مپMAP |
خودرو درهنگام صبح بااستارت اول روشن نمیشود اما دربقیه اوقات فوراً روشن میشود | 1 – فشنگی یا سنسور دمای آب |
خودرو درهوای سرد روشن نمیشود | 1 – فشنگی یا سنسور دمای آب |
خودرو درهوای سرد مثلاً صبح ها به محض روشن شدن خاموش میشود به معنای دیگر ساسات نمیکند و باید پا روی پدال نگه داشته شود | 1 – استپر موتور (ممکن است نوک آن کثیف شده باشد یا شفت آن براثر انبساط و انقباض گیر کرده باشد ( استپر را تمیزکرده و چند قطره به انتهای شفت روغن بزنید ) . 2 – گرمکن هوزینگ دریچه گاز 3 – سنسور دمای آب |
خودرو به صورت نیمه کامل روشن میشود و بارها کردن سوئیچ دوباره خاموش میشود | 1 – خراب شدن و نیم سوز شدن کویل |
روشن نشدن خودرو درهنگام استارت گرم ( یعنی 20 تا 30 دقیقه بعد از خاموش شدن موتور درتابستان ) | 1 – سنسور دور موتور ایراد دارد ( این سنسور دراثر گرما زیاد کیفیت خود را از دست داده است ) یا براده های نوک آن تمیز شود |
بد روشن شدن خودرو در آب و هوای سرد | 1 – سنسور دمای آب |
خودرو درهنگام روشن شدن دچار خام سوزی میشود | 1- سنسور اکسیژن خراب است ( گرم کن آن کار نمیکند ) |
خاموش شدن خودرو دردورآرام | 1 – گیرکردن شافت استپر موتور 2 – دریچه گاز |
خاموش شدن خودرو دراثر ضربه مانند دست انداز یا تصادف | 1 – سوئیچ اینرسی عمل کرده است . |
با ایجاد بار اضافی دردور آرام، موتور دچار لرش یا خاموش میشود | 1 – استپر موتور 2 – اگر دیاگ خطای استپر دهد و با تعویض استپر درست نشد بایدECU را باز کرده و آی سی مربوط به استپر را تعویض کنید . |
با چرخاندن فرمان هیدرولیک دردور آرام ، موتور دچار لرزش یا خاموش میشود | 1 – سنسور فشار فرمان هیدرولیک 2 – استپر موتور 3 – اگردیاگ خطای استپر دهد و با تعویض استپر درست نشد بایدECU را بازکرده و آی سی مربوط به استپر را تعویض کنید |
خاموش شدن موتور دربعضی اوقات هنگام کاهش سرعت و زمانیکه دنده درگیراست ( به خصوص پشت چراغ قرمز) | 1 – سنسور سرعت خودرو ( فیوز و سیم کشی چک شود) |
خاموش شدن (کپ کردن ) ماشین به خصوص درزمان رها کردن ناگهانی پدال | 1 – خرابی استپر موتور 2 – اگر دیاگ خطای استپر دهد و با تعویض استپر درست نشد بایدECU را بازکرده و آی سی مربوط به استپر را تعویض کنید |
درهنگام خاموش کردن ، موتور لرزش دارد | 1 – سنسور مپMAP |
ایجاد حالتCUT OFF قبل از رسیدن دور موتور به رد لاین ( مثلاً دور موتور به 3000 نمیرسد ) | 1 – سنسور دور موتور 2 – ممکن است فاصله بین سنسور دور موتور با دنده کم شده باشد ( با یک واشر نسوز 1 یا 2 میل بین سنسور و بدنه فاصله را زیاد کنید) 2 –ECU موتور : مسیر منفی دریچه گاز را با یک سیم نازک اتصال کوتاه کنید یا مسیرهای جریان روی برد را بازبینی کرده تا قطعی بوجود نیامده باشد . درغیراینصورت ایپرام برنامه ریزی شود یا آیسی دور موتور و دریچه گاز تعویض شود. |
ثابت ماندن یا حرکت نکردن دورسنج دریک دورموتور مشخص ( یا شلاق زدن ) | 1 – سنسور دور موتور |
دودکردن خودرو به طور محسوس در زمانی که موتور خنک میباشد یا بعد از گرم شدن موتور ( معمولاً دریکی از حالات ) | 1 – سنسور دمای آب 2 – برنامه ریزی ایپرامECU |
دود کردن موتور درحالت عادی ( دود سیاه ) | 1 – گرفتگی انژکتورها 2 – نشتی از ناحیه اورینگ انژکتور 3 – برنامه ریزی ایپرامECU |
جدول کامل عیب یابی و رفع عیب خودرو(پارت 6)
– ,موتور ,سنسور ,استپر ,خودرو ,خاموش ,1 – ,– سنسور ,2 – ,دور موتور ,دمای آب ,شافت استپر موتور
درباره این سایت